• |
Az embereknek általában fogalmuk sincs, mit csinál egy nepper. Megveszi az autót, visszatekeri az órát, telefújja szilikonnal, keres félmilliót, aztán él, mint léha playboy. Ha pedig nagyon kipihente magát, vasvillával megforgatja a padláson lévő húszezreseket, nehogy bedohosodjanak. Ezért szeretnék önöknek kedveskedni néhány történettel, hogy bepillantást nyerjenek ebbe a nem véletlenül kevésbé becsült foglalkozásba. Minden sztori igaz.

Bővebben: Neppernapló: Irány az NDK

Úgy alakult, hogy a nem maradt a családban egy rendszámos autó sem. A feleségemnek szüksége lett egy lehetőleg dízel, kis fogyasztású autóra, ami a családi csapatszállító funkcióját is képes lesz ellátni, én elkaristolok addig P rendszámmal, amíg nem találok magamnak valamit.

Sürgős megoldás kellett. Évi 30-35 ezer kilométer körüli futás, gyerekek bölcsibe, iskolába,  úszni, 800-900 ezer forint körül. Bújtam én is a netet, mint bárki más, a külföldi oldalakat és az itthoniakat egyaránt.

Bővebben: Így vesz autót a nepper

Két népszerű Unión kívüli célpont létezik: USA és Svájc. A logikusan gondolkodó halandó így szólhatna, mi itt a kérdés? Bemutatom az autót és a papírokat, kifizetem a hadisarcot és viszontlátásra, mindenki megy a dolgára. De ez messze nem ilyen egyszerű.
Amerikai autó esetén konténerben küldik az USA-ból az autónkat, és értesítenek, mikor, melyik dokkban vehetjük át. Rotterdamban vagy Hamburgban, illetve a kikötőkben mindenhol léteznek speditőr irodák, akik elvégzik helyettünk a papírmunkát, a számlaérték alapján kiszámolják a fizetendő vámot, áfát, illetve az ő munkadíjukat. Befizetjük az összeget, kapunk róla igazolást, vámpapírt a vámoshoz, aki ezután odaadja az autónkat, mi pedig mehetünk haza.
Álmot kerget: szeretné megvásárolni a svájci nyugdíjas katolikus pap keveset futott autóját, amivel csak az unokákat látogatta ünnepnapokon. És mindezt gombokért. Az ilyen autók aránya pontosan megegyezik az előbbi mondatban leírt papok arányával.
Nem ma kezdtem, húsz éve vagyok a szakmában. Az alább leírtak húsz év tapasztalatán alapszanak: nem kell neki használt autó reális áron, szervizkönyvvel, esetleg néhány átfényezett elemmel, ne adj' isten kettessel kezdődő kilométer-számlálóval. Neki az álom kell. Kevés a Csikós Zsolt, aki megveszi a huszonöt éves 123-as Mercedes-t 500 ezer kilométerrel. Zsolt autója esetében ez 20 ezer km/évet jelent, ami nem sok, feltételezve, hogy még nem babrálták az óráját. A magyarnak a 80 ezer kilométert futott tíz éves autó kell, évi nyolcezres futással.

Bővebben: A magyar használtautó-vásárló hülye!

Előző írásom nagy vihart kavart, sok ember keresett meg. Volt, aki bevallotta, hogy részben magára ismert a kategóriákban. Neki külön elismerésem, mert ehhez kell tökösnek lenni, nem a fröcsögéshez.

A kommentablakban természetesen elszabadultak az indulatok, volt, aki bevallotta, hogy elkezdte elolvasni, aztán mégsem olvasta el, inkább gyorsan ment a blogposztba gecinepperezni. Volt olyan is, aki fel akart jelenteni. Őt külön csókolom szűnni nem akaró szeretettel, név, cím, telefonszám a szerkesztőségben.

Bővebben: A magyar használtautó-vásárló hülye! 2. rész

Ugrás az oldal tetejére